Csúcsmobilt vennél? Csalódni fogsz!
Több mint 200 országból 93 ezernél is több látogatót vonzott a múlt héten véget ért barcelonai Mobil Világkiállítás. Az esemény a számok alapján sikeresebb, mint valaha, de sajnos pont az előző évek egyik legizgalmasabb témakörében, a mobiltelefonoknál és az okoseszközöknél látszik nagy tanácstalanság: a gyártók nem igazán tudják elmagyarázni, hogy a szélesebb tömegeknek miért kellene még jobb kijelzőjű telefonokat vagy okosszemüveget és okosórát venniük. Szubjektív összefoglaló következik.
Csúcsmobilok? Csalódás!
A barcelonai Mobil Világkiállítás már jóval több annál, hogy mobilokat, tableteket meg mindenféle okoskészülékeket lehessen nézegetni. Több, mint 2100 cég mutatta be azt, hogy hogyan automatizálják majd a lakásainkat néhány év múlva, mihez kezdünk majd a virtuális valósággal, hogyan használjuk majd a felhő alapú alkalmazásokat, és hogyan fizetünk néhány év (?) múlva, de az iparág legbefolyásosabb cégvezetői is előadásokat tartottak arról, hogyan változtatja meg az életünket a big data, az e-egészségügy vagy a gépek közötti kommunikáció.
Az egyik legfontosabb téma azonban még mindig az, melyik gyártó milyen új telefonnal érkezik a vásárra. Az ismertebbek közül a Samsung és a HTC idén is az MWC-n mutatta be legújabb csúcsmobilját, de minden évben hoz valami újdonságot a Nokia és az LG, és a kisebb gyártók is bemutatják a legújabb termékeiket.
Hova jobbat?
Nagyjából 2 éve volt az, amikor a legjobb mobilok azt kínálták, amire a felhasználók nagy része vágyik: nagy felbontású kijelző, gyors processzor, elég memória, és még a kijelző méretét is sikerült nagyjából belőni, az 5 coll körüli méret a mobilozók többségének ideális. Mostanra már a középkategóriában is kifejezetten jó telefonokat lehet kapni, a csúcson azonban az elmúlt években a szélesebb tömegek számára irreleváns fejlesztések zajlottak. Nem mindegy, hogy a retina kijelzőnél nagyobb-e a kijelző felbontása? Van értelme tovább növelni a processzorok sebességét? Átlagos felhasználás mellett van különbség abban, hogy 2 GB vagy több a belső memória?
Csak az nem gyárt jó mobilt, aki nem akar A jó minőségű okostelefon commodity lett, gyakorlatilag bárki képes a legyártására, a barcelonai kiállításon is egy tucat olyan gyártó tűnt fel kívülről ízléses, a specifikáció és az első tesztek alapján kifejezetten jó minőségű, és a nagy gyártókénál lényegesen olcsóbb (közel) felső kategóriás mobillal, akinek a nevét a szélesebb tömegek még csak most tanulják. Csak 2 példa: a francia Archos és a kínai Hisense.

Csúcsmobilok: Archos
A jó minőségű okostelefon commodity lett, gyakorlatilag bárki képes a legyártására, a barcelonai kiállításon is egy tucat olyan gyártó tűnt fel kívülről ízléses, a specifikáció és az első tesztek alapján kifejezetten jó minőségű, és a nagy gyártókénál lényegesen olcsóbb (közel) felső kategóriás mobillal, akinek a nevét a szélesebb tömegek még csak most tanulják. Csak 2 példa: a francia Archos és a kínai Hisense.

Csúcsmobilok: Archos
A francia gyártó, az Archos Barcelonába is elhozta a már korábban bemutatott csúcsmobilját. A Diamond 50 egészen erős specifikáció (full HD kijelző, 4G modem, 8 magos processzor) mellett is csupán 250 euróba kerül, míg a még mindig HD felbontású kijelzővel, és átlagos használatra bőven elég gyors prcesszorral ellátott vadonatúj modellek (Archos 52 Platinum, 59 Xenon, 62 Xenon, 50 Oxygen Plus) még annál is olcsóbbak lesznek.
A kínai állami cég, a Hisense eddig a háztartási gépeiről (hűtő, mosógép, mikrohullámú sütő stb.) volt ismert, de most már ők is gyártanak mobilokat és tableteket, mert miért is ne. Barcelonában több egészen jól összerakott, akár nemsokára Európában is kapható mobillal jelentek meg.

Forrás: Portfolio
Megy az erőlködés
És mit csinálnak a nagyok? Alulról vészesen közelítenek a feltörekvő márkák, a Xiaomi vagy a Oneplus (lásd lejjebb) jó áron kifejezetten szép és okos csúcsmobilokkal támadnak, ezért a Samsungnak, az LG-nek vagy a HTC-nek nem marad más, mint hogy egyrészt még okosabb/gyorsabb/szebb kijelzőjű, másrészt még nyakatekertebb dizájnú telefonokkal rukkoljon elő. De valljuk be őszintén, 5-6 collos kijelző- méretnél a full HD felbontás felett az emberi szem már nem lát különbséget, 2GB RAM felett csak a hardcore júzerek éreznek különbséget a telefonok sebességében, ezekben a tulajdonságokban bármiféle javulás a legtöbb mobilozónak már nem oszt nem szoroz.
És hát a dizájn. A Samsung S6 Edge tényleg gyönyörű, de nem azt várjuk el a világ egyik vezető mobilgyártójától, hogy ne csak okos, de szép telefonokat is gyártson? Valójában nem azon kellene csodálkozni, hogy hogyan tudott a Samsung ilyen szép dizájnt összehozni, hanem azon, hogy hogyan tudtak az elmúlt években milliószámra eladni sokszor recsegős, bőrborítást imitáló, műanyagkülsős telefonokat. Hogy mennyire erőltetett a hajlított kijelző, jól mutatja a Samsung marketing bullshitje: a kijelző oldalsó, hajlított részét akkor is látjuk, ha a telefon a táskánkban lapul, vagy ha lefordítva (?) fekszik előttünk az asztalon, így el tudjuk dönteni, a beérkező hívást vagy sms-t meg akarjuk-e válaszolni.
Egy másik jó példa az LG Flex 2, a hajlított telefont Barcelonában egy-egy embléma nélküli Galaxy-val és iPhone-nal lehetett összevetni, és rájönni, mennyire kényelmetlen az egyenes telefon (az LG palettájának nagy része ilyen), bezzeg a hajlított LG…
Kinek kell okosóra?
A mobilgyártók tanácstalansága abból is látszik, hogy tudják, a telefonok fejlesztésében kezdenek elfogyni a lehetőségek, ezért mindenki gőzerővel fejleszti az okoseszközét, de valójában nem sokan tudják, mire valók azok. Okosórát is gyárt már boldog-boldogtalan, és azok valóban egyre szebbek-jobbak, de a gyártók is nehezen tudják elmagyarázni a mobiltelefonok miatt az órahordásról éppen leszokóban lévő embereknek, hogy miért viseljenek ismét órát.
A legújabb trend az, hogy az okosórák már nem műanyag vackok, külsőre egyre inkább hasonlítanak a klasszikus karórákra: elegáns bőr- vagy fémszíjjal, míves számlappal, fém házzal látják el őket, egyre tökéletesebb az illúzió.
És akik nem voltak ott
A barcelonai Mobil Világkiállítás nem csak azokról szól, akik kiállítják termékeiket és szolgáltatásaikat, de legalább annyira azokról is, akik nem állítanak ki. Többek között az Apple-nek és a Google-nek is megvannak a saját eseményei, ahol bemutatják az újdonságaikat, ezért a barcelonai kiállításon az előbbinek eszébe sem jut részt venni, utóbbi pedig igencsak korlátozottan mutatja meg magát.
A Samsung, az LG vagy a HTC minden évben az iPhone-hoz hasonlítja a legjobb mobilját, ebben a csúcsot az idei MWC-n bemutatott Galaxy S6 tartja, szinte már kínos volt, hogy a Samsung minden fontosabb paraméterben az Apple telefonját akarta lenyomni.
Hasonló a helyzet a Google-lel is: a nagy mobilgyártók standjain szinte mindig szóba kerül az Android, hogy az aktuális divatnak megfelelően éppen kicsit vagy nagyon alakítják át a Google operációs rendszerét, de a Windows Phone-t, a Firefox-ot, a Tizent vagy az Ubuntut is leginkább azzal reklámozzák, hogy miben tér el az Androidtól.
Idén bővült a köre a “nincs itt, mégis mindenki róla beszél klub”, szinte nem volt olyan mobilos stand, ahol ne lehetett volna hallani a feltörekvő kínai márkákról, mint a OnePlus vagy a Xiaomi. A nagyobb mobilgyártók Barcelonában arról győzködték az érdeklődőket, hogy minden szegmensben kínálnak olyan telefont, amivel vissza tudják verni az új kínai versenytársak támadásait (erről nem sikerült meggyőzniük minket), a kisebb cégek pedig azért emlegetik lépten nyomon a sikeres feltörekvő kínaiakat, mert hozzájuk hasonló üzleti modellt, árazást vagy dizájnt használnak, sokuknak már nem a Samsung, hanem például a OnePlus a példakép.
Forrás: Portfolio.hu
És végezetül tekintsük meg a csúcsmobilok legújabb kihívóját, a Kingzonet:
A gyártó legújabb üdvöskéje a Kingzone Z1-amiről egy kis videoízelítőt mutatunk nektek:
Nektek mi a véleményetek? Tényleg megkapjuk már a csúcsmobilok teljesítményét a középkategóriában is?